Børneulykkesfonden og bilfirmaer vil forhindre børneulykker

0
Børneulykkesfonden

Børn er ofte ofre for ulykker i trafikken. Hvert år ender hele 150.000 børn på skadestuen grundet et trafikuheld, og faktisk er trafikulykker den mest hyppige dødsårsag hos børn i alderen 1 til 19 år. En forfærdelig statistik, som der skal ændres på. Med intentionen om at nedbringe antallet af børneulykker i trafikken tænker Børneulykkesfonden i samarbejde med en række virksomheder nu i helt nye baner. I det kommende år vil de nemlig integrere trafikundervisning i sjove lege, som vil lære børnene at færdes sikkert i trafikken.

Leg og læring er vejen til sikker trafik

I løbet af år 2017 vil Børneulykkesfonden i samarbejde med Continental Dæk Danmark A/S og en lang række andre virksomheder gennemføre diverse tiltag og arrangementer, som vil integrere trafiksikkerhed i sjov og leg, herunder blandt andet Trafiklegepladsen, hvor børn kan lære om sikkerhed og gode vaner hos såvel bilister og cyklister. Trafiklegepladsen vil blandt andet indeholde en oppustelig vejbane, hvor børnene på små cykler vil kunne køre rundt og dermed lære at navigere efter de forskellige skilte i trafikken. Et andet tiltag er Centimeter Marathon, som er et sjovt løb, der giver børnene mulighed for at løbe 421 meter sammen med Rasmus Klump.

Generelt for alle aktiviteterne er, at det skal være sjovt at lære om trafikken ud fra tankegangen om, at børn lærer bedst, når de leger. De skal røre sig, mærke og lege, før de forstår. Derfor er arrangementerne ifølge arrangørerne en effektiv måde, hvorpå børnene kan lære om et alvorligt emne på en sjov måde. Forhåbentligt vil dette give børnene en række gode sikkerhedsvaner, som de kan tage med sig, når de færdes i trafikken.

Virksomheder bakker op om de nye tiltag

De nye arrangementer, som Børneulykkesfonden har udarbejdet, støttes blandt andet af Continental Dæk Danmark A/S. Continental Dæk Danmark A/S er Danmarks største leverandør til bilindustrien, og de mener, at de som en del af bilbranchen er forpligtet til at være med til at forsøge at nedsætte antallet af ulykker på vejene. Foruden samarbejdet med Børneulykkesfonden har Continental Dæk Danmark A/S netop iværksat en verdensomspændende kampagne kaldet ”vision Zero”, som netop stiler mod, at der i fremtiden skal være nul ulykker på vejene. Måske en tankegang, der endnu ikke er helt realistisk, men som trods alt er en ambitiøs og prisværdig målsætning, der forhåbentligt kan nedbringe antallet af trafikdræbte børn betragteligt.

Hvis du har børn, som til dagligt færdes i trafikken, vil det være en god idé at undersøge, om Børneulykkefondens 2017-arrangementer er tæt på den by, I bor i. Hele familien kan tage med til arrangementet, så både børn og voksne kan lære om trafikken. Det er nemlig i lige så høj grad forældrene, som bærer børnenes ansvar i trafikken, og som skal klæde deres børn på til at færdes sikkert i trafikken.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here