Dæk og fælge: Sådan er lovgivningen

0
Daeklovgivning

Når man erhverver sig en bil, finder man hurtigt ud af, at der er nogle lovgivningsmæssige forhold, der skal være i orden. Der er lovgivning om det meste i bilen – meget mere end man regner med, inden man bliver bilejer. Nogle er ikke opmærksomme på lovgivningen, når de eksempelvis skifter deres dæk og fælge – andre kan bare ikke finde ud af at følge den.

Det er dog rigtig vigtigt at undersøge lovgivningen inden for et bestemt felt, inden man kaster sig ud i at udskifte noget på bilen. Det er nemlig vigtigt at huske, at lovgivningen er lavet, som den er, af en grund: For at holde sikkerheden i top for alle, der færdes i trafikken. Lovgivningen kan dog være kompleks og svær at forstå og gennemskue. Derfor får du her en artikel, der beskriver lovgivningen for dæk og fælge – så kan du følge den, når det er tid til at skifte disse dele ud; så kan både du og andre trafikanter færdes sikkert.

To regler om fælgen

Når du udskifter din fælg, er der to forskellige regler, du skal overholde. Begge regler skal være overholdt for, at fælgen er lovlig. Den ene regel handler om sporvidden, mens den anden regel handler om skærmreglementet. Hvis du ikke selv er i stand til at tjekke, om din fælg overholder reglerne, bør du rådføre dig med en, der kan – eventuelt kan du søge hjælp hos et autoværksted, når fælgene skal påsættes.

Reglen om skærmreglementet

Den ene regel handler om skærmreglementet. Denne regel foreskriver, at dine nye dæk skal være inden for skærmen – dette inkluderer også dæksidens runding. Denne regel skal være overholdt for, at dine fælge kan siges at sidde lovligt på dækket. Derudover skal reglen om sporvidde også være overholdt.

Reglen om sporvidden

En fælg kan forøge bilens sporvidde, og for at en fælg er lovlig, må den forøge bilens sporvidde med højst 20 mm – 10 mm på hver side af dækket. Hvis fælgen ikke overskrider de 20 mm, behøver du ingen dokumentation. Hvis du derimod har en fælg, der giver større sporvidde end 20 mm – eller formindsker sporvidden – skal du have en TÜV attest. Det kan altså være lovligt at have en fælg, der overskrider sporvidden på 20 mm, hvis der blot foreligger en TÜV attest herfor.

Når du skal regne den maksimale sporvidde ud, skal du regne det ud fra den mindste sporvidde, der er anført på bilens standardtypegodkendelsesattest. Hvis bilen er godkendt med flere forskellige sporvidder, skal du altså regne fra den mindste.

To regler om dækkene

Ligesom der er to regler for fælgene, er der også to regler for dækkene, som du skal følge. Det er utrolig vigtigt at følge disse regler, når du skifter dæk på din bil. Det kan have store sikkerhedsmæssige konsekvenser, hvis du kører med de forkerte dæk, eller hvis dine dæk er slidte.

Derudover kan du også risikere at få en bøde, hvis du kører med ulovlige dæk. Sørg derfor altid for, at dine dæk er lovlige og i god stand – både for din egen og for andre trafikanters skyld. Der er nogle helt særlige regler omkring dækmønster. Herunder får du dog kun reglerne, du skal bruge, når du skal påsætte helt nye dæk på bilen. Det er dog vigtigt, at du også sætter dig ind i reglerne omkring dækmønster.

Reglen om dækstørrelse

Størrelsen på dine dæk er noget af det første, du skal være opmærksom på, hvis du skal have udskiftet dine dæk. Det er nemlig vigtigt, at størrelsen på dækkene passer til bilen. Dækstørrelsen og dækbredden skal passe til hjulomkredsen.

Hjulomkredsen kan du finde informationer om i bilens registreringsattest. Hvis du kører dæk i den forkerte størrelse, har det betydning for sikkerheden, hvorfor det er vigtigt, at du undersøger dette, inden du skifter dine dæk. På denne side kan du finde dæk i forskellige størrelser.

Reglen om ens dæk

I Danmark er det lovligt at køre med fire dæk fra forskellige fabrikanter og med forskellige mønstre. Derimod er det ulovligt at køre med både sommer- og vinterdæk på én gang. Du skal altså enten køre med fire sommerdæk, fire vinterdæk eller fire helårsdæk. Hvis dine dæk er markeret med M+S, er det lovligt både at køre med vinter- og helårsdæk. Det er dog vigtigt, at alle dæk så er M+S markeret.