Hvad er ET-mål på fælge? Bliv klogere her

0
ET-maal på faelge

Når man skal ud og investere i nye alu- eller stålfælge til sin bil, er der utroligt mange aspekter, som er vigtige at respektere samt at tage højde for, og du vil uden tvivl bl.a. blive spurgt ind til ET-målet. Det er dog de færreste bilejere i Danmark, der egentlig er klar over, hvad ET-mål på fælge er, hvad man bruger det til, og hvorfor det er et utroligt vigtigt begreb at kende til. Hører du til i denne gruppe, skal du ikke fortvivle, da du her vil få svar på alle dine spørgsmål omkring ET-mål på fælge.

ET står for Einpres Tiefe, og det er ganske kort forklaret antallet af millimeter, som går fra centrum af fælgen til anlægsfladen mod hjulnavet. Det definerer altså, hvor langt ude eller inde selve dækket på bilen er placeret ift. den ydre skærmkant på bilen. ET måles desuden i millimeter og vil ofte ligge på en værdi mellem 10 og 50 – så det gælder altså, at jo højere en ET-værdi fælgen har, jo længere inde vil den være placeret på bilen.

ET-mål på fælge – derfor skal du kende dem 

Det er utroligt vigtigt, at ET-værdien på dine fælge er korrekt. Såfremt ET-værdien er for lav, kan dækket eller fælgen nemlig gå imod skærmkanterne, og er værdien i stedet for høj, kan fælge eller dækket gå imod hjulkasser, støddæmpere eller fjederben. Du bør dog ikke være så bekymret for dette, da stort set samtlige forhandlere af både fælge og dæk vil kunne være i stand til at hjælpe dig med, hvilken ET-værdi der vil være den rette til lige akkurat den bil, du er ejer af.

Undgå, at din bil skraber imod skærmkanterne, når du kører

Der er desværre rigtig mange danske bilister, der ofte oplever, at dækkene på deres bil skraber imod skærmkanterne, og mange tror, at det har noget at gøre med selve dækkene på bilen. Dette er dog stort set aldrig tilfældet, da det ofte har noget at gøre med, at man blot har den forkerte ET-værdi. Dette gængse problem vil altså kunne fikses, såfremt man i stedet blot vælger den rette ET-værdi, og det er derfor vigtigt, at man kender til dette begreb, så man fremover hurtigere vil kunne lokalisere fejlkilden, når man eksempelvis oplever problemer med sine dæk.

Du kan desuden vælge at slå din bil op i en af de mange hjuldatabaser, som findes rundt omkring på nettet, så du kan finde ud af, hvad din bils ET-mål helt præcis er. Det er dog i forbindelse med dette vigtigt at nævne, at du sagtens kan afvige med ca. 10 mm ift. den originale sporvidde, og det vil helt konkret sige, at såfremt din bil har en ET-værdi på 35, kan du sagtens gå enten op til ET 45 eller vælge at gå ned til en ET-værdi på 25. 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here