Lapning af bildæk – guide

0
Daek

Lapning af bildæk er ikke raketvidenskab. De fleste biler er enten udstyret med et lappekit, et nødhjul eller et reservehjul, men ligegyldigt hvad din bil har, er det en utrolig god idé at sætte sig ordentligt ind i, hvad man egentlig bør gøre i tilfælde af en punktering eller revner i dækket. Det er dog heldigvis de færreste danskere, der oplever en udfordring af den ene eller anden størrelse, når de er på farten, men derfor er det stadig godt at vide, hvilket udstyr din bil indeholder, samt hvordan du bør forholde dig, såfremt du skulle være så uheldig at punktere.

Her i artiklen vil du blive præsenteret for en samlet guide, så du altid ved, hvad du skal gøre, når det kommer til lapning af bildæk. Du vil bl.a. blive meget klogere på, hvilket værktøj du bør have, hvordan du udfører selve lapningen, samt hvordan du kan sikre dig, at det ikke vil komme til at ske igen.

Find ud af, om du har det rette udstyr  

Først og fremmest er det utroligt vigtigt, at du sørger for at have advarselstrekanten liggende i din bil, da denne naturligvis skal frem, såfremt du foretager lapningen af bildækket i vejsiden, og du markerer på den måde din bil overfor de andre bil ude på vejen. Er din bil udstyret med et lille, smart og enkelt lappekit, vil dette ofte bestå af en kompressor samt et middel til at lappe med, der som regel er flydende – det kan eksempelvis være skum.

I kittet vil du desuden altid kunne finde en vejledning, så du altid ved lige præcis, hvad du skal gøre. Man bør dog udelukkende anvende denne metode som en absolut nødløsning, og det kan desuden være en god idé at køre til en professionel automekaniker efterfølgende, så du kan vide dig sikker på, at lapningen vil blive udført korrekt med den rette faglige ekspertise. Herudover bør du også være opmærksom på, at du naturligvis ikke bør anvende dit lappekit på bilen, såfremt der er tale om et meget stort hul.

Udvendig lapning af bildæk  

Er dit dæk punkteret, kan det kun repareres, såfremt diameteren på hjulet er under 6 mm, og herudover skal dæksiderne være i god stand, så det kun er slidbanen, der er beskadiget. Ydermere er det vigtigt, at den interne struktur på dækket ligeledes er i god stand. Er dette tilfældet, har du to muligheder, når det kommer til lapning af dækket – du kan enten vælge udvendig lapning eller indvendig lapning.

Når du foretager en udvendig lapning af dækket, gøres dette med snore. Dette er en utrolig effektiv, simpel og billig metode, og den vil desuden ofte ikke tage mere end et par minutter. Det skal dog også nævnes, at det er en meget overfladisk lapning, i og med at man ikke kigger på dækkets interne struktur. Når du skal lappe et dæk udvendigt, skal du allerførst lokalisere det hul, som er skyld i punkteringen.

Herefter anvender du et T-greb, som skal bruges til at rengøre hullet, men også til at gøre klar til selve lapningen. Hernæst gælder det om at føre snoren forsigtigt gennem lappenålen helt ind til midten. Det er i forbindelse med dette særligt vigtigt, at du sørger for, at det kun er et par centimeter af snoren, der stikker ud, hvorefter du langsomt trækker nålen ud vha. snoren, som er inde i dækket. Endelig skal du blot klippe den del af snoren af, der stikker ud, hvorefter dækket er repareret.

Indvendig lapning af bildæk

Der er ingen tvivl om, at indvendig lapning er den mest pålidelige metode af de to, men det er til gengæld også en meget dyr metode, som kræver, at du har professionelt udstyr liggende derhjemme – og det er de færreste mennesker, der har det. Når du benytter dig af den indvendige lappemetode, skal du allerførst afmontere det pågældende dæk for herefter at rengøre, børste, bore og vulkanisere. Til sidst skærer du alt det overflødige væk.

Under alle omstændigheder er det en rigtig god idé at besøge det lokale autoværksted, når du har været ude for en punktering, da du på den måde kan vide dig fuldstændig sikker på, at dækket ikke vil punktere igen foreløbigt. Se en video af, hvordan du selv lapper dit dæk med et lappekit, lige her: