Ifølge en af Europas største bilkoncerner, tyske Volkswagen, så står de selv til at skulle afskedige op mod 30.000 medarbejdere frem mod 2021. Dette sker på baggrund af, at koncernens i løbet af de kommende år planlægger at gennemgå et skifte til større fokus på elektricitet og selvkørende biler. Omstrukturering sker blandt andet på strategisk manøvrering på markedet i kraft af deres store dieselskandale i 2016.
Netop dieselskandale havde stor påvirkning på koncernen. På blot et år blev Volkswagens bundlinje halveret, således at de havde et overskud på 1,2 millarder euro før skat i andet kvartal af 2016, mod et resultat på 2,7 milliarder euro i samme periode i 2015. Netop denne halvering af bilproducentens overskud tvinger dem til at satse hårdere på elbiler, da det er en langsigtet måde at dæmme op for de høje omkostningerne ved dieselskandalen.
De mange afskedigelser, som eftersigende skulle være faldet på plads efter forhandlinger med fagforeningerne, vil spare Volkswagen for 27 milliarder kr. Men det er således på bekostning af 23.000 tyskeres jobs.
En investering i fremtiden
Dog forventes det på den anden side, at en lang række større investeringer i tyske fabrikker til elbiler, vil kreere flere jobs. Ikke 30.000, men det forventes at koncernen skaber cirka 9.000 jobs gennem disse investeringer. Det er blandt andet også derfor, at de tyske fagforeninger er gået med til aftalen.
På længere sigt kunne investeringerne dog kunne skabe endnu flere jobs. Det er svært at slå tvivl om, at elbiler er kommet for at blive. Samtidig sker der en hurtigt voksende udvikling i både elektronikken og batterierne, og således er det ikke blot en investering i el-bilen her og nu, men i høj grad også en investering i fremtiden. Netop dette, skal redde Volkswagens omdømme.
Et resultat af investeringen skulle desuden gerne snart være tydelig, eftersom Volkswagen planlægger at lancere 30 nye el- og hybridbiler frem mod 2015. Forventningen er, at disse skal stå for helt op til 25 procent af Volkswagens enheder solgte på markedet. Med andre ord kan vi nok forvente, at se en større ændring i Volkswagen udbud, også på det danske marked, hvor el og hybridbiler typisk får en god velkomst.
Slut med dieselbiler?
Disse investeringer er dog ikke kun en overgang til el-biler. Det kan også meget vel være et farvel til dieselmotoren, lyder det fra bilgiganten. Spørgsmålet for VW er, om det kan betale sig for producenten, at investere flere penge i videreudviklingen er deres dieselprodukter. Ovenpå skandalen kan det netop meget vel finde sig ufordelagtigt, eftersom mastodontens rolle på netop det marked, nu er kraftigt svækket. Derimod ser koncernen en større mulighed i at investere i udvikling af batteriteknologi og selvkørende biler som en mere integreret del af deres produktportefølje.
I flere år har Volkswagen kæmpet på markedet i rollen som en af mastodonterne. På trods af, at de ikke er verdens største bilproducent, så er det næststørst, kun overgået af japanske Toyota. Bag Volkswagen ligger amerikanske General Motors.