Rustbeskyt din bil inden vinteren

0
Undervognsbehandling

Bilen er ligesom en kær ven for mange danskere. Den er uundværlig i rigtig mange familier, hvorfor rigtig mange også gerne vil passe godt på bilen. Det er dog ikke kun fordi, bilen er uundværlig for at få hverdagen til at køre rundt, at det er en god ide at passe på bilen – hvis man vil spare penge på værkstedsregninger, kan det betale sig at give bilen lidt ekstra opmærksomhed.

Det danske klima kan især være skyld i mange værkstedsregninger, fordi vejret er med til at skade bilen. Eksempelvis er den danske sommers skiftende vejr hårdt for bilen – blandt andet fordi, at det skiftende vejr kan skabe kondens, som kan skabe rust. Vinteren er også hård for bilen, fordi salt og frost ligeledes kan skabe rust i undervognen. Hvis du vil undgå rust i undervognen, er det altså en god ide at få en rustbeskyttelse af bilen – og meget gerne inden det kolde vejr for alvor trænger sig på. Læs med herunder, hvor du blandt andet kan læse om, hvorfor det er en god ide at rustbeskytte bilen i god tid inden vinteren.

Højere temperaturer er lig med hurtigere behandling

Man kan sagtens rustbehandle sin bil både om sommeren og om vinteren – der er dog altså visse fordele ved at rustbeskytte om sommeren. Hvis man rustbeskytter i god tid, inden vinteren begynder, betyder det også, at temperaturerne er højere. Højere temperaturer gør, at produkterne, der bruges til rustbehandlingen, bliver mere flydende. Dermed trænger produkterne hurtigere ind de steder, de skal.

Sommeren er også hård for undervognen

Mange har en ide om, at det er om vinteren, risikoen for rust er størst. Dette er dog ikke helt sandt. Fordi mange har denne forestilling, vælger de at få bilen rustbeskyttet, når vinteren er indtrådt. I virkeligheden står det anderledes til; sommerens skiftende vejr er også hård for undervognen. Derfor er det faktisk en rigtig god ide at rustbehandle bilen om sommeren. Sommeren i Danmark er ustadig – i hvert fald er det svært at regne med vejret, som ofte er meget skiftende, ligesom temperaturen. De pludseligt skiftende temperaturer skaber kondens i undervognen – altså vand – som kan udvikle rust.

Rustbeskyt, inden det er for sent

Det gælder i virkeligheden om at rustbeskytte bilen, inden det er for sent – og det er for sent, når rusten allerede er brudt ud og er gået til angreb på undervognen. Hvis du venter med at rustbehandle bilen, til vinteren er ankommet, kan det være for sent. Snavs, og især salt, kan nemlig trænge op i undervognen meget hurtigt og skabe rust. Rester af salt kan være svære at fjerne, hvorfor det er en rigtig god ide at lave en rustbehandling, inden bilen udsættes for kørsel på de frostklædte og saltede veje.

Hvis du vil have den allerbedste beskyttelse af din bil, skal du rustbehandle den, mens den stadig er ny. Således er der endnu ikke noget rust eller salt, der har fået fat i bilen.

Er vinterdæk lig med rustbehandling?

Er du begyndt at tænke på vinterdæk – som du blandt andet kan købe hos tirendo.dk? Hvis du er, er du måske også først begyndt at tænke på rustbeskyttelse. De to ting hænger nemlig ofte sammen i manges tankegange. Derfor er der også flest, der får rustbehandlet bilen, når dækkene skal skiftes fra sommer- til vinterdæk – også selvom det ikke nødvendigvis er smartest. Hvis du sørger for at rustbehandle din bil i god tid inden vinteren, kan du således også drage fordel af, at der ikke er lang ventetid på behandlingen – for de fleste får den lavet på et helt andet tidspunkt.

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here