Er din bil sikker at køre i?

0

Mange af os bruger flittigt bilen både til arbejde, på familiebesøg og til indkøbsturen. Den kører gerne mange kilometer hver eneste dag, og vi sætter os ind i den nærmest uden at tænke over det. Men er du overhovedet sikker på, at din bil er sikker at køre i? Bliv klogere på det her.

Tjek dine dæk

For det første skal du naturligvis have dæk på, der er passende til årstiden. I Danmark er der relativt stor forskel på sommer og vinter, og derfor er det også væsentligt, at man skifter dæk derefter. Har du ikke de rette dæk på, står du nemlig ikke ordentligt fast på vejen. Derudover er det altafgørende, at dine dæk ikke er nedslidte, da det vil forringe bremseevnen. Dine dæks slidtilstand tjekker du ved at kigge på dækmønsteret slidindikator. Mønsteret i dine dæk skal som minimum være 1,6 mm dybt, og derfor finder du i mønsterets fordybninger en slidindikator, som er en lille klods på netop 1,6 mm. Er dækmønsteret slidt ned til denne, ved du altså, at det er mere end på tide at få skiftet dæk, så du fortsat kan køre sikkert hver eneste dag.

Hold øje med dine bremser

Selvom dækkene er upåklagelige, hjælper det ikke meget, hvis dine bremser halter. Du skal derfor sørge for at holde godt øje med disse, så du er sikker på, de ikke lige pludselig svigter dig. Du kan naturligvis regne ud, at bremserne har brug for en kærlig hånd – eller for helt at blive skiftet til nye– hvis du begynder at høre mærkelige lyde, når du bremser. Derudover må din bremsepedal ikke kunne trædes helt i bund, og den skal hverken være for hård eller for blød at træde på. Det er naturligvis lidt svært helt og holdent at afgøre, om den erforhård eller for blød at træde ned, men mærker du en ændring i pedalens reaktion på din fods tryk, er det i hvert fald værd at kigge nærmere på. Du kan desuden teste dine bremser ved at forsøge at lave en hård opbremsning. Find et sted uden trafik for at teste det – du vil uden tvivl nemt kunne mærke, om den bremser godt nok eller ej, og ellers kan du måle det ud fra den hastighed, du kører med, og hvor længe det så tager at bremse helt op.

Test dine seler

Man tænker ikke umiddelbart over det, fordi man ikke kan se det, men faktisk kan selerne godt svigte dig efter nogle år. Systemet kan altså gå i stykker, og så hjælper din sikkerhedssele pludselig ikke så meget. Formålet med den er, at den skal holde dig fastspændt i dit sæde i tilfælde af et uheld, og derfor har den en låsemekanisme, som skal fungere upåklageligt uanset hvor gammel bilen er. Hvis du laver en hård opbremsning, skal selen således låse dig fast, så snart du bliver kastet fremad. En sele er lavet således, at du kan bevæge dig frit og nogenlunde ubesværet, så længe du kører stille og roligt, og derfor ruller selen, i takt med dine bevægelser, automatisk længere ind eller ud under kørslen. Bliver du involveret i en ulykke, skal den dog kunne holde dig fast til dit sæde, og derfor skal den altså låse fuldkommen tæt, når du bremser hårdt op. Dette kan du meget passende tjekke, når du alligevel er ude for at teste din bils bremseevner på en lukket vej, hvor du uforstyrret kan lave et par hårde opbremsninger.