Kevin Magnussen søger god afslutning på året i Abu Dhabi

0

Kevin Magnussen er født med benzin i blodet, og med en racerkører som far, stod det altid klart at han skulle gøre karriere i motorsporten.

Æblet falder sjældent langt fra stammen. Det kendte udtryk kunne ikke passe bedre end på Kevin Magnussen og hans far. Begge imponerede i deres spæde karriere i ungdomsrækkerne og begge startede de for McLaren.

Kevin Magnussens karriere indtil videre

Magnussen fik hans Formel 1 debut i 2014, hvor han som bare 22-årig startede med bravour for McLaren. I hans debutløb sluttede han nemlig på andenpladsen ved sæsonstarten i det australske Grand Prix. Han blev dermed den første rookie til at komme på podiet i hans Formel 1-debut siden Lewis Hamilton. Sjovt nok gjorde englænderen det ligesom Magnussen også for McLaren og også til det australske Grand Prix, hvilket hurtigt gav sammenligninger mellem danskeren og den engelske racerlegende. Magnussen fortsatte den gode kørsel sæsonen igennem, og sluttede således på en flot 11. plads i det overordnede klassement.

Han fik derfor en yderst godkendt start på livet som Formel 1-kører, men allerede året efter løb han ind i problemer, da McLaren ansatte Fernando Alonso, der skulle være makker til Jenson Button, og Magnussen blev således degraderet til reservekører. Det var ikke noget den unge dansker ville være med til, og da muligheden i starten af 2016 bød sig for at tilslutte sig Renault, slog han til. Her leverede han en stabil sæson, men fandt sig aldrig rigtigt til rette hos franskmændene.

Det resulterede i at Magnussen begyndte at kigge sig omkring efter nye muligheder, og i 2017 tilsluttede han sig som 24-årig det nystartede amerikanske hold Haas, hvor han blev holdkammerat med franskmanden Romain Grosjean. Det skulle vise sig at være en god beslutning, for Magnussen blev med det samme en succes.

Danskeren kørte her en god første sæson, hvor han endte i top-10 fem gange, mens hans højeste placering, blev en syvendeplads til Aserbajdsjans Grand Prix. Hans store gennembrud kom dog i 2018, hvor han sluttede året med hans bedste placering i Formel 1 mesterskabet til dato. Her formåede han at kravle op på en niendeplads med 56 point fra hans 11 top-10 placeringer, hvor højdepunkterne var to femtepladser i henholdsvis det bahrainske og østrigske Grand Prix.

Dækproblemer ødelægger Kevin Magnussens 2019-sæson 

Efter en god sæson sidste år, hvor Haas-holdet sneg sig op på en femteplads i konstruktør-VM, var der store forventninger til Magnussen og co. i år. Forventningerne er dog ikke blevet indfriet, da året overordnet set har været en kæmpe skuffelse for Haas-holdet, hvor der har været alt for mange tekniske problemer med VF19-modellen. Her har specielt dækkene været en stor hæmsko for Magnussen, mens også bremserne har voldt problemer for den 27-årige dansker. Kigger vi udelukkende på Magnussen har det dog stadig set positivt ud. Danskeren har nemlig leveret stærke præstationer når hans bil ellers har tilladt ham det, og det ligner at han for alvor har fået etableret sig som en af de bedste racerkørere i verden. Han laver generelt meget få fejl, og har sæsonen igennem sat hans holdkammerat fuldstændig til vægs.

Hans fornuftige sæson har dog fået en noget lunken afslutning, hvor han specielt ved Japans Grand Prix i oktober faldt igennem. Allerede i træningspassene så det sløjt ud for Magnussen, der her manglede fart. Det hele blev kun værre, da han efter at have kørt ind i barrieren måtte udgå af kvalifikationen. Det sendte ham ned bagerst i startpositionen i løbet, som han sluttede på en skuffende 17. plads.

Problemerne fortsatte sidenhen i Mexico, hvor Magnussen igen havde det svært i Haas-raceren, i hvad der blev hans Formel 1-grandprix nummer 100 i karrieren. Her sluttede han på en skuffende 15. plads, og allerede i kvalifikationsrunden var den helt gal med dækkene, som alt for hurtigt blev overophedet. Således sluttede både Magnussen og hans holdkammerat Grosjean med henholdsvis 18. og 16.-bedste tid, hvilket grundet startplaceringsstraffe til de andre kørere betød, at Magnussen matte starte løbet som nummer 16.

“Jeg har aldrig oplevet så svære og ustabile dæk som dem her. Det er total umuligt at få dem til at virke, og de er vildt forskellige, hver gang man kører ud på banen med dem.

“Det betyder, at vi ikke fik dækkene ind i det vindue, hvor de skal arbejde, og så er det umuligt at køre en god omgang. Den ene omgang har du overstyring, og den anden har du mega understeering”, fortalte Kevin Magnussen i et interview med TV3+.

I selve Grand Prix’et var han på et tidpunkt oppe og ligge nummer 10, men bilen havde ikke kræfterne der skulle til, og han måtte derfor nøjes med 15. pladsen. Holdkammerat Grosjean endte på 17. pladsen. 

Også til USA’s Grand Prix ugen efter måtte Magnussen igen konstatere problemer med bilen. Denne gang gav dækkene op i niende runde, hvor de igen blev overophedet. Det resultererede i et langt og svært løb for danskeren, hvor bremserne også røg med bare to omgange tilbage. Det endte derfor i endnu et katastrofalt Grand Prix, og spørgsmålet er nu om Haas-holdet har fået styr på dækkene inden årets sidste Grand Prix, der løber af stablen den 29. November i Abu Dhabi. Magnussen kan kun håbe på en bedre sæson næste år. Dog hos bookmakerne ser det dog ikke lovende ud. For kigger man på Formel 1 odds ligger Magnussen nummer 18 til at vinde mesterskabet i 2010 med odds 2001, mens Lewis Hamilton er favorit med odds 1.65 

På trods af en dårlig afslutning på 2019-sæsonen, så har hans præstationer eftersigende skabt opmærksomhed blandt nogle af de store hold, men fortsætter danskeren sin gode udvikling, er det ikke til at sige, hvad der kan ske i fremtiden. Magnussen fortsætter dog hos Haas i 2020, men han har tidligere luftet tanken om en dag at køre for et tophold. Kun tiden vil vise, om vi en dag får Magnussen at se hos et af de helt store Formel 1-hold. Sikkert er det dog at Haas skal have styr på deres dæk til næste sæson, hvis danskeren fortsat skal køre for det amerikanske hold.