Motorcykel-leasing er de seneste par år blevet yderst populært

0

Leasing af motorcykel er de seneste par år blevet yderst populært, og denne stigning vil formentlig fortsætte i 2019 ifølge Bikeportalen.dk. Der er flere grunde til denne stigning bl.a. at flere danskere er blevet bekendt med, at leasing ikke kun er forbeholdt biler, men også sagtens kan anvendes til motorcykler.

Motorcykel leasing er typisk lavet som en flexleasing, hvilke er udarbejdet på en finansiel leasingkontrakt. I denne artikel vil vi fortælle mere om flexleasing, og hvad en finansiel leasingkontrakt indebære, samt hvilke fordele og ulemper der er ved flexleasing på en finansiel leasingkontrakt.

Hvad er flexleasing?

Flexleasing er et koncept, hvor du ikke skal betale den fulde registreringsafgift på en motorcykel på én gang, men i stedet bliver den betalt over en længere periode, og kun når der er plader på motorcyklen. Med flexleasing bliver registreringsafgiften betalt i rater, i de måneder der er plader på motorcyklen. Der er forskel på hvor store rater, der skal betales alt efter motorcyklens alder og dens registreringsafgift.

Afgift raterne på flexleasing er følgende: 

  • Er motorcyklen over 36 mdr. beregnes ca. 0,5% plus moms pr. måned.
  • Er motorcyklen 3-36 mdr. gammel beregnes ca. 1% plus moms pr. måned.
  • Er motorcyklen 0-3 mdr. gammel beregnes ca. 2% plus moms pr. måned.

Som tommelfingerregel er der flest penge, at spare ved flexleasing jo dyre motorcyklen er inklusiv registreringsafgift. En anden tommelfingerregel er, at motorcyklen skal koste over 200.000 kr. før flexleasing er mere fordelagtig end at købe motorcyklen selv med finansiering.

Hvad er en finansiel leasingkontrakt?

En finansiel leasingkontrakt minder en del om at eje en motorcykel selv, dog med den væsentlig forskel at leasingselskabet har ejendomsretten over motorcyklen i hele leasingperioden, og leasingtager har kun en brugsret. En finansiel leasingkontrakt består hovedsageligt af månedlige leasingydelser, ekstraordinær leasingydelse og en restværdi. Restværdien er den værdi motorcyklen skal sælges til når leasingperioden er slut for, at leasingkontrakten skal hænge sammen.

Det er leasingtager, der skal sælge motorcyklen til en tredje part når leasingperioden er slut, derfor er det specielt vigtigt, at restværdien er realistisk, da du også hæfter for et en evt. difference imellem salgsprisen og restværdien. Alle udgifter til brændstof, reparationer, serviceeftersyn, dækskifte, mv. Er alle nogle leasingtager skal betale i hele leasingperioden.

Fordele ved motorcykel leasing

  • Mulighed for kun at havde plader på i sommermåneder og dermed kun betale afgift i disse måneder, hvilke vil give lavere omkostninger.
  • Mindre kapitalbinding i motorcykel sammenlignet med køb af motorcykel med fuld registreringsafgift.
  • Billigere forsikring da motorcyklen kun skal forsikres for værdien af motorcyklen uden registreringsafgift
  • Mulighed for at skifte motorcykel hyppigere
  • Nemmere at sælge efter endt leasing, da motorcyklen nemmere kan sælges til udlandet.

Ulemper ved motorcykel leasing

  • Du ejer ikke motorcyklen.
  • Leasing kan i nogle tilfælde være dyrere end at købe motorcyklen selv
  • Du skal henvise en 3. part til motorcyklen efter endt leasing